GroenLinks Haarlemmermeer heeft een zienswijze ingediend op de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050 die op 15 mei door het kabinet werd gepresenteerd. Wij vinden het als lokale groene en progressieve partij in Haarlemmermeer, thuisbasis van de grootste luchthaven van ons land, heel belangrijk om onze standpunten mee te geven. De nota is immers het startpunt van beleid, dat alle inwoners van onze gemeente in alle facetten van hun leven zal raken, decennialang. Duidelijk is dat dit kabinet alle rode en oranje stoplichten die er zijn negeert, en selectief inzet op groei van de luchtvaart in ons land. Daarbij gaat het kabinet voorbij aan alle belangen van onze inwoners op het gebied van gezondheid en welzijn, voorbij aan de klimaatdoelstellingen en voorbij aan de belangen op het gebied van veiligheid en van biodiversiteit.
De Ontwerp-Luchtvaartnota zet vol in op groei van de luchtvaart in ons land. Waar de nota kristalhelder is over de groeiambities voor de luchtvaart (anderhalf procent per jaar) en over de datum waarop de luchtvaart CO2neutraal moet zijn (in 2070 (sic)), zo onduidelijk is de nota over álle andere belangen die er zijn: gezondheid, kwaliteit van de leefomgeving, veiligheid en biodiversiteit.
De nota gaat voorbij aan alle alarmbellen die er in de afgelopen jaren zijn afgegaan als het gaat om het verband tussen gezondheid en geluid, gezondheid en (ultra)fijnstof, gezondheid en nachtrustverstoring. Het gaat voorbij aan de klimaatafspraken en aan de rapporten van de commissie Remkes. Maar vooral laat het zien dat in het luchtvaartdossier voor dit kabinet slechts één ding geldt: groei van de luchtvaart, koste wat kost.
In onze zienswijze nemen we de minister mee in de vraagstukken die in onze gemeente spelen als het gaat om het combineren van de luchtvaart met de belangen en wensen van onze inwoners. We vragen de minister om rekening te houden met twintig punten die in onze ogen belangrijk zijn. Die punten variëren van het opheffen van de reservering voor de Tweede Kaagbaan tot het paal en perk stellen aan de continue geluidsoverlast in onze gemeente, bijvoorbeeld door Schiphol tussen 23 uur en 7 uur te sluiten. We vragen de minister om te komen met concrete (gezondheids)normen en voorzieningen te treffen zodat die normen ook gemeten en gehandhaafd kunnen worden.
We hebben de minister meegenomen in de dilemma’s waar wij dagelijks tegenaan lopen. Denk bijvoorbeeld aan de woningnood in onze gemeente en aan onze wens huizen te bouwen, waarbij wij in een steeds groter deel van onze gemeente geconfronteerd worden met de restricties die de aanwezigheid van de luchthaven ons oplegt.
De groei van de luchtvaart en de belangen van onze huidige en toekomstige bewoners: het botst, het kan zo niet verder gaan.
Natuurlijk hebben we het in de zienswijze ook over de coronacrisis. Deze catastrofale gebeurtenis zorgt voor diep verdriet, voor veel zorgen. De coronacrisis zal waarschijnlijk worden gevolgd door een economische crisis die onze regio, en dus ook Haarlemmermeer, keihard zal treffen. Veel banen in onze regio zijn direct of indirect verbonden zijn met de luchtvaart. De afhankelijkheid van de luchtvaart maakt onze arbeidsmarkt kwetsbaar. Tegelijkertijd is er veel vraag naar personeel in andere sectoren zoals de zorg, het onderwijs, de bouw en de techniek. Tijdens de Algemene Beschouwingen vroegen en kregen we hier ook al aandacht voor: de gehele gemeenteraad steunde ons amendement m.b.t. het Regionaal Sociaal Plan, dat er voor moet zorgen dat mensen van werk naar werk worden begeleid.
Wat doet de gemeente(raad)?
Ook de gemeente Haarlemmermeer dient een zienswijze in op de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050. Deze zienswijze is opgesteld door het college en inmiddels aan de gemeenteraad toegezonden. De gemeenteraad kan tot 1 juli ‘wensen en bedenkingen’ indienen op de voorgestelde zienswijze.
De fractie van GroenLinks Haarlemmermeer blijft het bizar vinden dat de gemeenteraad het al meer dan tien jaar volstrekt normaal vindt dat alles wat te maken heeft met Schiphol door het college wordt afgehandeld. Diverse keren al hebben we onze collega’s in de raad aangespoord hun kaderstellende en controlerende rollen in het luchtvaartdossier in te vullen. Tevergeefs tot nu toe.
Op 11 juni deden we onze laatste poging. We dienden een motie in met een aantal aandachtspunten die tenminste in de gemeentelijke zienswijze aan de orde dienden te komen. Een groot aantal daarvan werden gelukkig door het college overgenomen. Over de twee laatsten dienden we tevergeefs twee aparte moties in (over het nachtregime tussen 23 uur en 7 uur en een krimpscenario voor het aantal vluchten).
Onze eerste lezing van de zienswijze van het college verrast ons in positieve zin. We zien gelukkig veel terug van onze eigen standpunten en kanttekeningen, inclusief de roep om ook aandacht te schenken aan gezondheid, veiligheid en welzijn. De gemeentelijke zienswijze is in lijn met de kritische zienswijze die is opgesteld door de BRS, de Bestuurlijke Regie Schiphol. In de BRS zijn vier provincies en 56 gemeenten rond Schiphol vertegenwoordigd.